Calcium

Calcium

Wat is calcium?

Calcium is een mineraal. Het wordt ook wel kalk genoemd. De scheikundige aanduiding is Ca.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Functie calcium

Calcium heeft verschillende functies. Je hebt het nodig voor sterke botten en tanden. Verder zorgt calcium ervoor dat je spieren en hart goed kunnen werken. Ook is calcium nodig voor de bloedstolling en de energievoorziening van je lichaam.

Dagelijkse hoeveelheid calcium

             1-3 jaar  4-8 jaar  9-13 jaar  14-18 jaar  19-50 jaar  51-70 jaar   70 jaar en ouder  Zwanger   Borstvoedend 
 Man  500 700 1200 1200 1000 1100 1200    
 Vrouw
 500 700 1100 1100 1000 1100 1200 1000 1000
 Veilige bovengrens   Voor volwassenen is de veilige bovengrens 2500 mg/dag.

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid calcium (in mg)

Calcium in voedingsmiddelen

De belangrijkste calciumbronnen in de Nederlandse voeding zijn melk, melkproducten en kaas. Groente, noten en peulvruchten bevatten ook calcium. Aan sommige levensmiddelen is calcium toegevoegd. Als het is toegevoegd, staat dat op de verpakking.

 Product   Hoeveelheid   Calcium (in mg) 
     
 Bruine bonen, uit pot of blik
 1 opscheplepel, 60 gram
 25
 Gekookte groente, gemiddeld 
 Gekookte groente, gemiddeld 
 20
 Halfvolle melk
 1 beker, 250 ml
 300
 Halfvolle melk verrijkt met calcium 
 1 beker, 250 ml
 500
 Kaas, mager (20+)
 Voor 1 snee (20 gram)
 230
 Kaas, volvet (48+)
 Voor 1 snee (20 gram)
 165
 Magere yoghurt
 1 schaaltje, 150 ml
 225
 Noten, gemengd
 1 handje, 25 gram
 20
 Sojadrank naturel met toegevoegd calcium 
1 beker, 250 ml
 300
     
Bron: Nevo-online, RIVM, juni 2016 en opgave fabrikanten

Te weinig of te veel

Als je nauwelijks melk of melkproducten gebruikt, loop je een groot risico op een calciumtekort. Dit kan leiden tot botontkalking. 

Als je te veel calcium per dag binnenkrijgt (meer dan 2500 milligram) heb je een verhoogde kans op nierstenen of verkalking in de bloedvaten. Een teveel aan calcium moet via de nieren worden uitgescheiden.

Overig

Om calcium op te nemen uit voeding, heeft je lichaam vitamine D nodig. Voedingsvezels en oxaalzuurrijke groentes, zoals rabarber en spinazie, belemmeren de opname van calcium. 

Door alcohol, zout en cafeïne (in koffie, thee en cola) plas je wat meer calcium uit. Er is geen reden om deze producten te laten staan als je een gevarieerde voeding gebruikt met voldoende calcium.

Meer informatie

Informatie van het Voedingscentrum 
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/calcium.aspx 

Informatie over calcium 
www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/calcium/