Burn out

Burn-out

Wat is een burn-out?

Een burn-out ontstaat als mensen ondanks stress en spanningsklachten door blijven gaan. Het is het eindstadium van een lange periode van overbelasting van het lichaam. Letterlijk betekent burn-out ‘opgebrand zijn’. 
Een burn-out is niet hetzelfde als overspannen zijn. Beide aandoeningen ontstaan door stress. Maar de klachten van een burn-out duren langer en zijn heftiger.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Symptomen burn-out

Een burn-out begint met stressklachten. Aanhoudende stress vermindert de weerstand. Een burn-out kan daarom verschillende lichamelijke en psychische klachten geven. Mogelijke lichamelijke klachten bij een burn-out:

  • Duizelig zijn.
  • Slaapproblemen.
  • Hoofdpijn.
  • Vermoeidheid die niet overgaat.
  • Pijn in gewrichten en spieren.
  • Versnelde hartslag.
  • Trillen.
  • Zweten.
  • Hyperventilatie.

Daarnaast kunnen mentale klachten optreden:

  • Concentratieproblemen.
  • Prikkelbaar zijn.
  • Gejaagd zijn.
  • Somber zijn.
  • Moeite met ontspannen.
  • Geen fut hebben.
  • Veel vergeten.
  • Onzeker zijn.
  • Gevoelens van angst.

Mensen met een burn-out hebben vaak het gevoel uitgeblust en emotioneel uitgeput te zijn. Zij kunnen moeilijk motivatie opbrengen voor hun werk en vinden er geen voldoening meer in. Dat geldt ook voor andere dagelijkse bezigheden. Ook hebben mensen met een burn-out vaak een cynische instelling en een negatief zelfbeeld.

Oorzaken burn-out

Een burn-out ontstaat als mensen ondanks stress en spanningsklachten door blijven gaan. Zij negeren de waarschuwingssignalen die hun lichaam geeft. Daardoor worden de klachten erger. Vaak spelen meerdere oorzaken een rol bij het ontstaan van een burn-out. Op persoonlijk gebied kunnen dit eigenschappen zijn zoals:

  • Alles goed willen doen.
  • Veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen.

Op de werkvloer kunnen oorzaken meespelen als:

  • Een gebrek aan waardering.
  • Conflicten met collega’s.
  • Geen uitdaging in de werkzaamheden.

Zelfzorg bij een burn-out

Rust en tijd zijn erg belangrijk voor het herstel. Je kunt zelf een aantal dingen doen.

Professionele hulp
Bij een burn-out heb je professionele hulp nodig. Door je gedachtes en gevoelens te delen, kun je spanning kwijtraken. 

Denkpatronen
Wat je denkt, heeft invloed op de hoeveelheid stress die je ervaart. Het is belangrijk dat je probeert belemmerende gedachtes om te buigen in stimulerende denkpatronen. Daarnaast is het van belang assertief te zijn. Dit betekent opkomen voor jezelf zonder de gevoelens en belangen van anderen uit het oog te verliezen. En je grenzen aangeven en ‘nee’ zeggen als je geen zin in of tijd voor iets hebt.

Ontspannen
Na inspanning moeten lichaam en geest herstellen. Anders stapelen spanningen en vermoeidheid zich op tot het te veel wordt. Welke manier van ontspanning werkt, is voor iedereen verschillend. De één sport zich helemaal in het zweet, de ander heeft baat bij ademhalingsoefeningen en een derde zweert bij yoga. Vind de manier die bij je past om spanning kwijt te raken.

Omgaan met conflicten
Conflicten kosten veel energie. Er zijn veel manieren om ermee om te gaan. Goed met conflicten omgaan, kan je veel stress besparen.

Gezonde leefstijl
Een gezonde leefstijl maakt ook dat je meer kunt hebben. Door de volgende leefstijladviezen word je fitter, waardoor je zowel psychisch als lichamelijk beter bestand tegen stress bent:

  • Gezond eten en drinken.
  • Stoppen met roken.
  • Voldoende slapen.
  • Op tijd bewegen.

Hulp zoeken

Mensen met klachten van een burn-out wordt aangeraden om hulp te zoeken. Dit geldt natuurlijk ook wanneer je niet precies deze klachten hebt, maar je wel zorgen maakt. De huisarts kan mensen hierin begeleiden en hen doorverwijzen als dit nodig is.

Het duurt lang voordat een burn-out ontstaat, en het duurt meestal ook lang om er weer vanaf te komen. De meeste mensen lukt dit wel, maar niet zonder hulp. Dit is niets om je voor te schamen. Het is belangrijk dat je jezelf de tijd gunt alles te verwerken en weer gezond te worden.

Meer informatie

Informatie van het Fonds Psychische Gezondheid 
www.psychischegezondheid.nl/stress

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.