Bewegen is belangrijk

Bewegen heeft grote voordelen voor de gezondheid, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Je gaat je beter voelen en gaat er beter uitzien. Ook presteer je beter op je werk.

De Hartlijn: voor al uw vragen bij chronisch hartfalen

Je beter voelen door regelmatig bewegen

Regelmatig bewegen heeft veel mentale voordelen:

  • Je krijgt meer energie.
  • Je zelfbeeld wordt beter.
  • Je kunt makkelijker omgaan met stress.
  • Je uithoudingsvermogen wordt groter.
  • Bewegen helpt tegen angstgevoelens en neerslachtigheid.
  • Je valt makkelijker in slaap en slaapt beter.
  • Bewegen is een prettige manier om samen iets met anderen te doen.
  • Bewegen is een goede gelegenheid om nieuwe vrienden te maken.

Er beter uitzien door regelmatig bewegen

Regelmatig bewegen heeft positieve effecten op het lichaam:

  • Het versterkt de spieren.
  • Het zorgt voor verbranding van calorieën en helpt bij afvallen.
  • Het houdt het lichaamsgewicht op peil.
  • Het helpt tegen vreetbuien.

Lichaamsbeweging draagt op 2 manieren bij tot het kwijtraken van ongewenst lichaamsvet.

  • Je lichaam verbrandt calorieën bij elke vorm van lichamelijke activiteit. Als je de trap neemt in plaats van de lift, of lopend boodschappen doet in plaats van met de auto, verbrand je meer calorieën. Met flink doorstappen bij het wandelen verbrand je ongeveer 400 calorieën per uur.
  • Bewegen bevordert de ontwikkeling van spiermassa. Daardoor gaat je lichaam ook meer calorieën verbranden: hoe meer spiermassa je lichaam heeft, hoe meer calorieën het verbrandt, zelfs in rust.

Beter werken door regelmatig bewegen

Regelmatige lichaamsbeweging heeft positieve effecten voor je werk:

  • Je bent productiever op het werk.
  • Je kunt zwaardere lichamelijke arbeid aan.
  • Je fysieke uithoudingsvermogen wordt groter.
  • Je spierkracht wordt groter.
  • Je lichaamshouding verbetert.
  • Je coördinatievermogen verbetert.
  • Je concentratievermogen wordt groter.

Gezondheidsvoordelen van regelmatig bewegen

Enkele gezondheidsvoordelen van regelmatig bewegen:

  • Lichaamsbeweging helpt botontkalking (osteoporose) voorkomen of te stabiliseren. Om meer botmassa te krijgen, is het nodig de botten bij het bewegen te belasten, zoals onder meer bij lopen en fitness. Zwemmen helpt minder, want daarbij worden de botten niet belast.
  • Lichaamsbeweging vermindert het risico op hart- en vaatziektes en diabetes. Als je geregeld een stevige wandeling maakt, zwemt of roeit, loop je minder risico op hart- en vaatziektes. Dit soort bewegingen heeft namelijk een positief effect op de belangrijkste risicofactoren voor zulke aandoeningen. Zo kan geregeld bewegen helpen afvallen. Ook helpt het om de bloeddruk en de cholesterolspiegel te verlagen en stabiliseert regelmatig bewegen het bloedsuikergehalte van diabetici.
  • Lichaamsbeweging helpt de pijn verlichten bij veel aandoeningen en lichamelijke klachten als bijvoorbeeld artrose. Mensen met artrose kunnen verlichting vinden voor de pijn door rustige oefeningen te doen.
  • Lichaamsbeweging is goed voor de geestelijke gezondheid. Lichaamsbeweging kan mensen helpen beter met stress en angstgevoelens om te gaan. Daarnaast geven steeds meer onderzoeken aan dat geregelde lichaamsbeweging het geestelijke verouderingsproces kan afremmen. Lichaamsbeweging zou zelfs de kans op de ziekte van Alzheimer verkleinen.

Meer informatie

Informatie over het 30-minuten-bewegen-programma van de overheid 
www.30minutenbewegen.nl

Oefeningen voor het hele lichaam 
www.lichaamsoefeningen.nl/

Informatie over het voorkomen van blessures 
www.veiligheid.nl/voorkomblessures

Algemene informatie over sporten en gezondheid
www.sportzorg.nl/welkom-bij-sportzorg-nl

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.