Bewegen en gezondheid

Bewegen is goed voor je gezondheid. Sporten is niet direct noodzakelijk. Ook lichte activiteiten zijn goed voor je gezondheid. Bijvoorbeeld traplopen, met de fiets boodschappen doen of wandelen naar de brievenbus. Voor sommige mensen is het lastig om overdag op deze manier te bewegen. Dan is het misschien mogelijk om te sporten in vrije tijd.

Drie soorten beweegactiviteiten

De onderstaande 3 soorten beweegactiviteiten zijn goed voor de gezondheid.

  • Recreatief bewegen Recreatief bewegen is bijvoorbeeld fietsen, wandelen, huishoudelijke activiteiten en grasmaaien. Deze activiteiten helpen bij het verbranden van calorieën. Het advies is om elke dag minstens 30 minuten op deze manier te bewegen.
  • Het uithoudingsvermogen trainen Goed uithoudingsvermogen is goed voor je conditie. Dit geldt ook voor het hart en de longen. Met oefeningen als cardiotraining, joggen, wielrennen en spinning, train je je uithoudingsvermogen. Doe deze oefeningen 2 tot 3 keer per week. Train minimaal 20 minuten per keer. 40 tot 60 minuten is nog beter.
  • Spiertraining Gezonde, krachtige spieren zijn goed voor je bloedsuikerhuishouding en voor het afweersysteem. Ook helpen gezonde en krachtige spieren bij het voorkomen van botontkalking (osteoporose) en blessures. Doe 2 keer per week 6 tot 8 verschillende spierkrachtoefeningen. Herhaal elke oefening ongeveer 8 tot 12 keer in setjes van twee. Je spieren mogen hierbij vermoeid raken.

Waarom is bewegen belangrijk?

Veel mensen maken regelmatig een flinke wandeling, ze fietsen of doen aan fitness. Dan zijn 30 minuten per dag genoeg om het hart en de longen beter te laten functioneren. Kinderen moeten minstens 60 minuten per dag bewegen. Ook dagelijkse bewegingen zoals wandelen en traplopen zijn goed. Kortom: regelmatige lichaamsbeweging heeft veel voordelen. Hieronder volgen enkele voor- en nadelen van bewegen. Enkele geestelijke voordelen van bewegen.

  • Bewegen geeft meer energie.
  • Bewegen is goed voor je zelfbeeld.
  • Bewegen helpt tegen angstgevoelens en neerslachtigheid.
  • Bewegen maakt omgaan met stress makkelijker.
  • Bewegen zorgt dat je makkelijker in slaap valt en beter slaapt.
  • Bewegen is een prettige manier om iets samen met anderen te doen.
  • Bewegen helpt tegen vreetbuien.
  • Bewegen zorgt voor meer productiviteit, ook op het werk.

Enkele lichamelijke voordelen van bewegen.

  • Bewegen versterkt de spieren.
  • Bewegen vergroot het fysieke uithoudingsvermogen.
  • Bewegen verbetert de coördinatie.
  • Bewegen zorgt voor verbranding van calorieën en helpt bij afvallen.
  • Bewegen zorgt ervoor dat je zwaardere lichamelijke arbeid aankan.
  • Bewegen zorgt voor een betere lichaamshouding.

Nadelen van bewegen kunnen zijn:

  • De kosten.
  • Risico op een blessure.
  • Volhouden is lastig bij tijdgebrek.

Bewegen en aandoeningen

Meer bewegen kan bepaalde klachten en aandoeningen (helpen) voorkomen.

  • Lichaamsbeweging helpt botontkalking (osteoporose) voorkomen. Om meer botmassa te krijgen, is het nodig om de botten te belasten bij het bewegen. Dit kan door te lopen of te fitnessen. Zwemmen helpt minder, want dit belast de botten niet.
  • Het risico op hart- en vaatziektes en diabetes wordt minder door lichaamsbeweging. Regelmatig stevig wandelen, zwemmen of roeien zijn goede activiteiten hiervoor. Bewegen heeft namelijk een positief effect op de belangrijkste risicofactoren voor zulke aandoeningen: Geregeld bewegen kan helpen om af te vallen, het helpt de bloeddruk te verlagen, het helpt de cholesterolspiegel te verlagen en geregeld bewegen stabiliseert het bloedsuikergehalte bij diabetes.
  • Lichaamsbeweging helpt de pijn verlichten bij artrose. Mensen met artrose kunnen pijn verlichten door rustige oefeningen te doen.
  • Lichaamsbeweging is goed voor de geestelijke gezondheid. Het kan mensen helpen beter om te gaan met stress en angstgevoelens. Daarnaast kan regelmatige lichaamsbeweging het geestelijke verouderingsproces afremmen. Lichaamsbeweging kan zelfs bescherming bieden tegen de ziekte van Alzheimer.

De juiste sport kiezen

Afvallen is een van de meest genoemde redenen om te sporten. Het vinden van de juiste balans tussen voeding en bewegen is bij afvallen erg belangrijk. 

De BeWeegSchaal kan daarbij helpen. Dit programma laat duidelijk zien wat het verband is tussen eten, bewegen en calorieënverbruik.

Als je bewust een sport kiest die goed bij je past, houd je die meestal langer vol. Daarom is het belangrijk om alle voor- en nadelen goed af te wegen. 
De Sportkiezer kan daarbij helpen.

Blessures

Een van de grootste nadelen van sport zijn de mogelijke blessures. Er zijn 2 soorten blessures:

  • Blessures door een verwonding Blessures door een verwonding kunnen bijvoorbeeld ontstaan door struikelen of verstappen. Ze komen veel voor bij contactsporten, zoals judo en voetbal. Dan ontstaan ze vaak door een verkeerde handeling van een tegenstander. Blessures door verwondingen herstellen meestal beter dan blessures door overbelasting.
  • Blessures door overbelasting Blessures door overbelasting ontstaan door te langdurig en/of verkeerd gebruik van een lichaamsdeel. Mogelijke oorzaken zijn:
  • Te intensief trainen.
  • Te weinig rust.
  • Een verkeerde sportuitrusting.
  • Een slechte warming-up.
  • Onvolwaardige voeding.

Meer informatie

Informatie over de schijf van drie 
www.bewegenismedicijn.nl 

Informatie over het 30 minuten bewegen programma van de overheid 
www.30minutenbewegen.nl 

Oefeningen voor het hele lichaam 
www.lichaamsoefeningen.nl/

Informatie over het voorkomen van blessures 
www.voorkomblessures.nl/ 

Algemene informatie over sporten en gezondheid. 
sportzorg.nl/


Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.