Zaalvoetbal

Zaalvoetbal

Zaalvoetbal is een variant op voetbal. Het wordt gespeeld in een zaal. Er wordt gespeeld met een bal die bijna niet stuitert. De teams bestaan ieder uit vijf spelers. Het speelveld is kleiner en het spel heeft andere regels dan voetbal op (kunst)gras. Zaalvoetbal is de grootste indoorsport van Nederland. Deze tekst gaat over de gezondheidsvoordelen van en blessures bij zaalvoetbal.

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Gezondheidsvoordelen

Over het algemeen gelden voor zaalvoetbal dezelfde gezondheidsvoordelen als voor voetbal op kunstgras.

  • Spelers maken constant wisselende bewegingen voor een langere periode. Zo trainen zij spierkracht in de benen. Bijvoorbeeld tijdens het sprinten en springen voor een kopbal. Op deze momenten wordt er druk op de botten uitgeoefend. Het regelmatig belasten van de botten kan het verouderingsproces van de botten (botontkalking ofwel osteoporose) vertragen.
  • (Zaal)voetbal kan het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Het lopen, rennen en sprinten traint het hart- en vaatsysteem. Dit heeft een positieve invloed op de bloeddruk en de hartslag in rust.
  • Daarnaast heeft men tijdens voetballen co├Ârdinatie, lenigheid en evenwicht nodig, het spel gaat samen met bewegingen zoals dribbelen en snel wenden en keren. Ook verbetert het de oog-voetco├Ârdinatie.
  • Voetbal is een teamsport waarbij er ook gewerkt moet worden als een team met een gezamenlijk doel.

Blessures

Het aantal blessures is ongeveer gelijk als bij voetbal op kunstgras. Maar er kunnen wel andere blessures ontstaan. Zo zijn er meer enkelverzwikkingen en liesklachten gemeld in vergelijking met voetbal op kunstgras. 
Door de andere ondergrond is ook ander schoeisel vereist. Als iemand de verkeerde schoenen draagt, is het risico op overbelastingsblessures groot. Ook zijn persoonsgebonden factoren (oudere leeftijd en slechtere trainingstoestand) van invloed. Lichaamscontact is niet toegestaan evenals glijden (slidings). 

Voorkomen van blessures

Zaalvoetballers kunnen ter preventie van blessures oefeningen doen om het risico op een enkelverzwikking zo klein mogelijk te houden. Balansoefeningen zijn hier uitermate geschikt voor. Daarnaast is het belangrijk dat spelers een goede warming-up doen en scheenbeschermers dragen.

Meer informatie

Zaalvoetbal 
www.zaalvoetbal-landelijk.nl/ 

Sportzorg 
www.sportzorg.nl/