Voedingsregels voor sporters

Voedingsregels voor sporters

Algemene voedingstips voor sporters

De algemene spelregels voor de voeding van een sporter zijn:

Digitale zorg: mede mogelijk gemaakt door je zorgverzekeraar

Mensen houden van service en gemak, ook in de zorg. Veel zorgverzekeraars voorzien in die behoefte door digitale zorg aan te bieden. Uit onderzoek van Medicinfo blijkt dat het aanbieden van digitale zorg op afstand invloed heeft op de keuze voor een zorgverzekering. Biedt jouw zorgverzekeraar in 2020 ook zorg op afstand aan?

Lees hier wat de voordelen zijn van digitale zorg op afstand

  • Eet volop koolhydraatrijke voedingsmiddelen (brood, aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten). Snoep en frisdrank zijn ook rijk aan koolhydraten (suikers), maar zijn minder wenselijk.
  • Kies de goede soorten vet (namelijk onverzadigde vetten in olie, halvarine en vis) en wees zuinig met vet.
  • Gezonde voeding bevat voldoende eiwitten.
  • Eet gevarieerd.
  • Drink veel vocht.
  • Zorg voor een goede timing van de maaltijden.

De ene sport is echter de andere niet. Iedere sport stelt zo zijn eigen eisen aan de voeding. De diverse sporten kunnen geclusterd worden in de onderstaande 3 groepen. Sommige sporten vallen deels in de ene, deels in de andere categorie. Per categorie vind je de specifieke eisen waaraan de voeding moet voldoen.

Duursport: langdurende belasting met een matige intensiteit of kortdurende belasting (2-10 minuten) met een hogere intensiteit. Voorbeelden zijn fietsen, wandelen, joggen, hardlopen, schaatsen, skeeleren, skaten, zwemmen, aquajoggen, aerobics, langlaufen en skiën. 

Krachtsport: kortdurende belasting met hoge intensiteit. Voorbeelden zijn gewichtheffen, kogelstoten, touwtrekken, turnen, sprinten,karate, discuswerpen, speerwerpen, kogelslingeren, hoog- en verspringen en korteafstandzwemmen. 

Spelsport: afwisseling van duur- en intervalactiviteit (kracht- en snelkrachtacties). Voorbeelden zijn voetbal, tennis, handbal, hockey en volleybal.

Meer informatie

Informatie over voeding en drinken bij sport
www.sportzorg.nl/sportvoeding/voedingsregels-voor-sporters
www.blessure-aanwijzer.nl/voeding_drinken.htm