Vetten en sport

Vetten en sport

Inleiding

Voldoende drinken en gezond eten is erg belangrijk voor sporters. Goed uitgebalanceerde voeding bevat koolhydraten, eiwitten, vitamines, mineralen en spoorelementen, maar ook vetten.

Waar gebruikt ons lichaam vetten voor? En hoeveel heb je als sporter nodig?

Langer zelfstandig thuiswonen? Thepp is dé app die u of een van uw naasten hiermee kan helpen. Stel uw vragen over gezondheid, welzijn of ondersteuning in het huishouden en krijg antwoord van een team van ervaren verpleegkundigen. 

  • Gratis en 365 dagen per jaar bereikbaar
  • Snel, persoonlijk en deskundig advies
  • Voor zorgvragers, hulpbehoevenden én mantelzorgers

 Download Thepp

Vetten in ons lichaam

Ons lichaam gebruikt vetten als brandstof bij laagintensieve en/of langdurige inspanning. Bij intensieve inspanning verbrandt het lichaam vooral glycoceenvoorraden uit koolhydraten.

Glycogeenvoorraden in het lichaam zijn beperkt. De hoeveelheid beschikbaar vet is meestal meer dan voldoende.

Vetten in voeding

  • Vetrijke voedingsmiddelen leveren voor een deel de vitamines A, D, E en K. Deze zijn in vet oplosbaar.
  • Vetrijke voedingsmiddelen bevatten vetzuren die het lichaam niet zelf kan maken maar wel nodig heeft (essentiĆ«le vetzuren).Het eten van producten met verzadigd vet verhoogt de kans op hart- en vaatziektes. Beter is het om te kiezen voor voedingsmiddelen met onverzadigde vetten. Dat zijn bijvoorbeeld vis, olie, zachte vetten (zoals bijvoorbeeld in halvarine) en noten.

Vet voedsel en sporten

Vet voedsel eten net voor of tijdens het sporten, kan maag-darmproblemen veroorzaken. Kies op die momenten liever voor producten die weinig vet bevatten.

Meer informatie

Informatie over gezonde voeding en sporten van het Voedingscentrum
www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.