Tips voor wie onregelmatige diensten werkt

Tips voor wie onregelmatige diensten werkt

Probeer met je maaltijden zoveel mogelijk het ritme van je dagdiensten en vrije dagen aan te houden. Als je een gezin hebt, eet dan samen met hen je warme maaltijd. Da's handig en een stuk gezelliger. Tijdens en rond je onregelmatige diensten geldt verder:

Digitale zorg: mede mogelijk gemaakt door je zorgverzekeraar

Mensen houden van service en gemak, ook in de zorg. Veel zorgverzekeraars voorzien in die behoefte door digitale zorg aan te bieden. Uit onderzoek van Medicinfo blijkt dat het aanbieden van digitale zorg op afstand invloed heeft op de keuze voor een zorgverzekering. Biedt jouw zorgverzekeraar in 2020 ook zorg op afstand aan?

Lees hier wat de voordelen zijn van digitale zorg op afstand

  • Heb je ook weleens een dipje in de vroege ochtend: dat je je rond een uur of 4, half 5 plots rillerig voelt en licht in het hoofd? Je bloedglucose zit dan in een dipje. Neem daarom vóór die tijd iets om je bloedglucose op te krikken, zoals een banaan of een krentenbol.
  • Kom je uit de avonddienst en heb je zin in iets hartigs? Met vette chips in je maag slaap je niet lekker. Laat die liever staan en eet een bakje kwark of een gekookt ei.
  • Kom je uit de nachtdienst? Neem dan een licht ontbijt voordat je gaat slapen, bijvoorbeeld brood met kaas of vlees of een schaaltje kwark of yoghurt. Daardoor slaap je langer.
  • Drink na een nachtdienst liever geen alcohol. Je valt er wel makkelijker door in slaap, maar je slaapt vervolgens minder diep en korter.

Powernap

  • Kom je uit de ochtenddienst? Ga dan niet meteen lang slapen, ook al verlang je daar misschien naar. Slaap niet langer dan een minuut of 20 – een powernap heet dat. Ga 's avonds op tijd naar bed.
  • Als jouw organisatie de mogelijkheid biedt om 's nachts een powernap te maken, moet je die kans grijpen. Maar slaap niet te lang!