Natrium

Natrium

Natrium is een mineraal dat onderdeel uitmaakt van keukenzout (natriumchloride). Natrium zit van nature in veel voedingsmiddelen, maar het wordt ook toegevoegd aan producten. Je kunt het ook zelf toevoegen tijdens het koken of aan tafel. Over het algemeen krijgen mensen in Nederland te veel natrium binnen.

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Functie natrium

Natrium is nodig om de vochthuishouding en de bloeddruk van je lichaam op peil te houden. Voor de geleiding van de prikkels langs de zenuwen is ook natrium nodig. Net als voor de werking van de spieren.

Dagelijkse hoeveelheid natrium

Voor natrium is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vastgesteld. Dagelijks ongeveer 500 milligram natrium is voor een volwassene voldoende (dit is 1,25 gram keukenzout). Dat is ongeveer de hoeveelheid die van nature in de gemiddelde voeding voorkomt. 

De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks niet meer dan 2.400 milligram (6 gram zout) te gebruiken. De hoeveelheid keukenzout die Nederlanders binnenkrijgen, is doorgaans veel groter, namelijk zo'n 9 gram (= 3.600 mg natrium). 0,4 gram natrium komt overeen met 1 gram keukenzout.

Hoeveel natrium zit er in voedingsmiddelen?

 Product   Hoeveelheid   Natrium (in mg) 
     
 Appel  1 stuks, 135 gram 
 -
 Augurk, zoetzuur 
 1 kleine, 10 gram
 35
 Brood, volkoren
 1 snee, 35 gram
 165
 Chips
 1 handje, 10 gram 
 60
 Haring, Hollandse Nieuwe 
 1 stuks, 75 gram
 825
 Haring, zure
 1 stuks, 75 gram
 600
 Instant soep
 voor 1 kop
 525
 Kaas  voor 1 snee, 20 gram 
 150
 Kroket  1 stuks, 65 gram
 330
 Rookworst  1 portie, 100 gram
 900
 Smeerkaas  voor 1 snee, 15 gram
 160
 Wortel, gekookt zonder zout 
 1 opscheplepel, 55 gram 
 10
 Wortel uit glas of blik
 1 opscheplepel, 55 gram
 85
Zuurkool, gekookt  1 opscheplepel, 60 gram 175 
Bron: Nevo-online, RIVM, juni 2016 

Te weinig of te veel natrium

Omdat natrium in vrijwel alle voedingsmiddelen voorkomt, is het in Nederland vrijwel niet mogelijk een natriumtekort te krijgen. Als mensen wel een tekort hebben, komt dit meestal ergens anders door, zoals het gebruik van bepaalde medicijnen. 

Als je per dag meer zout gebruikt dan de geadviseerde hoeveelheid, leidt dit nog niet meteen tot een hoge natriumspiegel met klachten. Wel heb je een hoger risico op een hoge bloeddruk.

Natrium en bloeddruk verlagen

Als je je bloeddruk wil verlagen, kun je het beste minder zout gebruiken en onderstaande zaken aanpakken voor een optimaal resultaat:

  • Streven naar een gezond gewicht.
  • Voldoende bewegen.
  • Geen alcohol gebruiken. Drink je wel? Dan maximaal 1 glas per dag.
  • Gezonde voeding gebruiken.

Meer informatie

Informatie van het Voedingscentrum over natrium 
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/natrium.aspx