Hoge bloeddruk en sporten

Hoge bloeddruk en sporten

Inleiding

Bij sporten loopt de bloeddruk op. De mate waarin dit gebeurt, hangt van de zwaarte van de inspanning. Ook is van belang om welke spiergroepen het gaat. Is sporten dan ongezond voor de bloeddruk? Nee, uit diverse onderzoeken blijkt dat de bloeddruk van mensen met hoge bloeddruk door training verlaagt. 

Regelmatige duurtraining is gunstig voor mensen met een hoge bloeddruk. Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) adviseert een matig intensief trainingsprogramma. Vooral bij 55-plussers met hoge bloeddruk leidt dit tot meer bloeddrukverlaging dan een zwaar trainingsprogramma. 

Sommige medicijnen hebben een nadelige invloed op het uithoudingsvermogen en prestatievermogen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van bètablokkers. Deze medicijnen zorgen ervoor dat het hart iets minder hard gaat pompen. Daardoor neemt de druk in de bloedvaten af. Een mogelijke bijwerking van het gebruik van bètablokkers is vermoeidheid. Bestaat er twijfel of medicijnen een negatieve invloed hebben op het uithoudingsvermogen en prestatievermogen? Vraag dit dan aan de huisarts of apotheker.

Digitale zorg: mede mogelijk gemaakt door je zorgverzekeraar

Mensen houden van service en gemak, ook in de zorg. Veel zorgverzekeraars voorzien in die behoefte door digitale zorg aan te bieden. Uit onderzoek van Medicinfo blijkt dat het aanbieden van digitale zorg op afstand invloed heeft op de keuze voor een zorgverzekering. Biedt jouw zorgverzekeraar in 2020 ook zorg op afstand aan?

Lees hier wat de voordelen zijn van digitale zorg op afstand

Sportadvies

Bij een hoge bloeddruk zijn duursporten verstandiger dan krachtsporten. Is er sprake van een hoge bloeddruk die voldoende onder controle is, zonder complicaties? Dan zijn intensieve sporten mogelijk, zoals tennis, squash en hardlopen. Is de bloeddruk nog niet voldoende onder controle? Kies dan voor rustige activiteiten als sportief wandelen, fietsen, zwemmen, langlaufen en tai chi. Bij ernstige hoge bloeddruk is het beter om niet mee te doen met balsporten. Deze vragen om korte, hevige inspanningen.

Leefstijladviezen

Naast meer bewegen en sporten helpen ook de volgende leefstijladviezen bij het verlagen van de bloeddruk:

  • stop met roken.
  • eet gezond en gevarieerd.
  • eet zo weinig mogelijk zout.
  • probeer af te vallen als er sprake is van overgewicht.
  • drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag.
  • leer omgaan met spanning en stress.

Zorg dat uw bloeddruk regelmatig gecontroleerd wordt.

Meer informatie

Nederlandse Hartstichting 
www.hartstichting.nl 

Nederlands Instituut voor Sport & Bewegen 
www.30minutenbewegen.nl

Een sportorganisatie zoeken bij u in de buurt 
www.hartenvaatgroep.nl/beweegzoeker

Maatje vinden om samen mee te sporten 
www.beweegmaatje.nl