Gezonder eten

Gezond eten

Waarom en hoe mensen eten

Wij eten om in leven en gezond te blijven, maar ook om ervan te genieten. Ieder mens heeft zijn persoonlijke eetgewoontes. Wat iemand eet, is onder andere afhankelijk van het land en zelfs de regio waar hij woont. Eetgewoontes verschillen bovendien per familie en gezin. Welk merk koffie koop je bijvoorbeeld? De kans is groot dat je hetzelfde merk als je moeder gebruikt.

Eten is ook een sociaal gebeuren. We eten met het gezin, collega’s of vrienden. Maar steeds meer mensen leven alleen. En ook binnen gezinnen wordt vaker alleen gegeten, doordat de agenda's overvol zijn: andere gezinsleden staan in de file of hebben hun sportavond.

Digitale zorg: mede mogelijk gemaakt door je zorgverzekeraar

Mensen houden van service en gemak, ook in de zorg. Veel zorgverzekeraars voorzien in die behoefte door digitale zorg aan te bieden. Uit onderzoek van Medicinfo blijkt dat het aanbieden van digitale zorg op afstand invloed heeft op de keuze voor een zorgverzekering. Biedt jouw zorgverzekeraar in 2020 ook zorg op afstand aan?

Lees hier wat de voordelen zijn van digitale zorg op afstand

Energie en calorieën

Wij hebben eten nodig om in leven te blijven. Eten levert energie. Zelfs als iemand stil in bed ligt, heeft het lichaam brandstof nodig om bijvoorbeeld adem te halen en het hart te laten kloppen. Kinderen hebben energie nodig om te groeien. Maar ook bij volwassenen vindt voortdurend ‘groei’ plaats, denk bijvoorbeeld aan nagels en haren. 
Om te kunnen bewegen, heeft het lichaam meer energie nodig dan om stil te zitten. De energie die het lichaam verbruikt in rust heet de basaalstofwisseling. De beweegschaal laat duidelijk zien hoeveel je moet bewegen om bijvoorbeeld een tussendoortje te verbranden. 

Calorie, kilocalorie en kilojoule

De eenheid van energie is de calorie. De eenheden calorieën en kilocalorieën worden vaak door elkaar gebruikt, maar vrijwel altijd worden ‘kilocalorieën’ bedoeld. Eén calorie is gelijk aan de hoeveelheid energie die nodig is om één gram water met één graad te laten stijgen. Omdat dit heel weinig is, wordt in de praktijk gewerkt met kilocalorieën: 1000 calorieën staat gelijk aan 1 kilocalorie (kcal). 

Om het nog ingewikkelder te maken: de officiële eenheid voor energie is sinds 1978 de kilojoule (kJ), maar deze eenheid is nooit echt ingeburgerd in Nederland. Om kilojoules in kilocalorieën om te rekenen, deel je de kJ door 4,2 (1 kcal komt overeen met 4,184 kilojoules).

Energie en lichaamsgewicht

Verschillende voedingsstoffen in ons eten en drinken leveren energie: vetten, koolhydraten, eiwitten en alcohol. Vet en alcohol leveren per gram ruim 2 keer zoveel energie als koolhydraten of eiwitten. 

Als eten meer energie (calorieën) levert dan je verbruikt, neemt je lichaamsgewicht toe. Met de BMI-meter krijg je een indicatie of je een gezond gewicht hebt.

Uitgangspunten van gezond eten

Voor gezond eten zijn 2 uitgangspunten belangrijk:

  • Afwisseling.
  • De juiste hoeveelheden.

Gezonde voeding bestaat uit koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines en mineralen. Bovendien zijn voldoende vezels en vocht nodig om de spijsvertering goed te laten werken. Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingsstoffen in wisselende hoeveelheden. En geen enkel voedingsmiddel levert alle voedingsstoffen die wij nodig hebben en zeker niet in de goede verhoudingen. Eet daarom gevarieerd.

Gezonde voeding volgens de aanbevolen hoeveelheden en met voldoende afwisseling is een goed uitgangspunt. Het is ook belangrijk om de voeding op de juiste manier klaar te maken. Op de pagina gezond koken krijg je daarvoor veel tips en adviezen.

Voordelen van gezond eten

Goed eten is onmisbaar voor een goede gezondheid. Gezonde voeding heeft nog meer voordelen:

  • Je voelt je fit.
  • Je hebt meer weerstand.
  • Je herstelt sneller na ziekte.

Maar goed eten alleen is niet voldoende voor een goede gezondheid. Stoppen met roken en geregeld bewegen horen daar ook bij. Gezonde leefgewoontes verkleinen de kans op ziektes zoals hart- en vaatziektes en diabetes.