Gezonde voeding bij sport

Gezonde voeding bij sport

Bij sportvoeding denken veel sporters direct aan allerlei voedingssupplementen. Maar de grootste winst halen sporters met een goede basisvoeding en voldoende vocht.

Langer zelfstandig thuiswonen? Thepp is dé app die u of een van uw naasten hiermee kan helpen. Stel uw vragen over gezondheid, welzijn of ondersteuning in het huishouden en krijg antwoord van een team van ervaren verpleegkundigen. 

  • Gratis en 365 dagen per jaar bereikbaar
  • Snel, persoonlijk en deskundig advies
  • Voor zorgvragers, hulpbehoevenden én mantelzorgers

 Download Thepp

Tips gezonde voeding

Hieronder volgen de algemene regels voor de voeding van een sporter. Specifieke informatie vind je bij de voedingsregels voor duursport, krachtsport en spelsport.

  • Eet volop voedingsmiddelen met veel koolhydraten (brood, aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten). In snoep en frisdrank zitten ook veel koolhydraten (suikers), maar dit zijn minder goede keuzes.
  • Kies de goede soorten vet. Dat zijn onverzadigde vetten in olie, halvarine en vis. Een vetrijke voeding kan problemen met je maag of darmen veroorzaken.
  • Eet en drink gezonde hoeveelheden; niet te veel en niet te weinig.
  • Eet gevarieerd.

Variaties bij verschillende sporten

Elke sport stelt zijn eigen eisen aan de voeding. Sporten vallen in de onderstaande categorieën. Sommige sporten vallen misschien deels in de ene, deels in de andere categorie. Per categorie zijn er specifieke eisen waaraan de voeding moet voldoen.

  • Duursport: Langdurende belasting met een matige intensiteit of kortdurende belasting van 2 tot 10 minuten met een hogere intensiteit. Lees de voedingsregels bij duursport. Voorbeelden zijn fietsen, wandelen, joggen, hardlopen, schaatsen, skeeleren, skaten, zwemmen, aqua-joggen, aerobics, langlaufen en skiĆ«n.
  • Krachtsport: Kortdurende belasting met hoge intensiteit. Lees de voedingsregels bij krachtsport. Voorbeelden zijn gewichtheffen, kogelstoten, touwtrekken, turnen, sprinten, karate, discuswerpen, speerwerpen, kogelslingeren, hoog- en verspringen en korte-afstandzwemmen.
  • Spelsport: Afwisseling van duuractiviteit en intervalactiviteit (kracht- en snelkrachtacties). Lees de voedingsregels bij spelsport. Voorbeelden zijn voetbal, tennis, handbal, hockey en volleybal.

Meer informatie

Informatie over voeding bij sporten: gezonde producten, voldoende variatie en uitgebalanceerde porties. 
www.voedingscentrum.nl/sport-en-voeding

Voor een advies dat is afgestemd op de persoonlijke situatie, is een sportdietist te raadplegen via: 
www.sportdietetiek.nl/voeding-bij-sport/

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.