Gezonde voeding bij sport

Gezonde voeding bij sport

Bij sportvoeding denken veel sporters direct aan allerlei voedingssupplementen. Maar de grootste winst halen sporters met een goede basisvoeding en voldoende vocht.

Digitale zorg: mede mogelijk gemaakt door je zorgverzekeraar

Mensen houden van service en gemak, ook in de zorg. Veel zorgverzekeraars voorzien in die behoefte door digitale zorg aan te bieden. Uit onderzoek van Medicinfo blijkt dat het aanbieden van digitale zorg op afstand invloed heeft op de keuze voor een zorgverzekering. Biedt jouw zorgverzekeraar in 2020 ook zorg op afstand aan?

Lees hier wat de voordelen zijn van digitale zorg op afstand

Tips gezonde voeding

Hieronder volgen de algemene regels voor de voeding van een sporter. Specifieke informatie vind je bij de voedingsregels voor duursport, krachtsport en spelsport.

  • Eet volop voedingsmiddelen met veel koolhydraten (brood, aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten). In snoep en frisdrank zitten ook veel koolhydraten (suikers), maar dit zijn minder goede keuzes.
  • Kies de goede soorten vet. Dat zijn onverzadigde vetten in olie, halvarine en vis. Een vetrijke voeding kan problemen met je maag of darmen veroorzaken.
  • Eet en drink gezonde hoeveelheden; niet te veel en niet te weinig.
  • Eet gevarieerd.

Variaties bij verschillende sporten

Elke sport stelt zijn eigen eisen aan de voeding. Sporten vallen in de onderstaande categorieën. Sommige sporten vallen misschien deels in de ene, deels in de andere categorie. Per categorie zijn er specifieke eisen waaraan de voeding moet voldoen.

  • Duursport: Langdurende belasting met een matige intensiteit of kortdurende belasting van 2 tot 10 minuten met een hogere intensiteit. Lees de voedingsregels bij duursport. Voorbeelden zijn fietsen, wandelen, joggen, hardlopen, schaatsen, skeeleren, skaten, zwemmen, aqua-joggen, aerobics, langlaufen en skiĆ«n.
  • Krachtsport: Kortdurende belasting met hoge intensiteit. Lees de voedingsregels bij krachtsport. Voorbeelden zijn gewichtheffen, kogelstoten, touwtrekken, turnen, sprinten, karate, discuswerpen, speerwerpen, kogelslingeren, hoog- en verspringen en korte-afstandzwemmen.
  • Spelsport: Afwisseling van duuractiviteit en intervalactiviteit (kracht- en snelkrachtacties). Lees de voedingsregels bij spelsport. Voorbeelden zijn voetbal, tennis, handbal, hockey en volleybal.

Meer informatie

Informatie over voeding bij sporten: gezonde producten, voldoende variatie en uitgebalanceerde porties. 
www.voedingscentrum.nl/sport-en-voeding

Voor een advies dat is afgestemd op de persoonlijke situatie, is een sportdietist te raadplegen via: 
www.sportdietetiek.nl/voeding-bij-sport/