Fit blijven tijdens onregelmatige diensten

Fit blijven tijdens onregelmatige diensten

De meeste mensen die in onregelmatige diensten werken, ondervinden daar hinder van. Ze voelen zich bijvoorbeeld niet fit, slapen weinig of hebben maag- en darmklachten. Herkenbaar? Kleine veranderingen in je voeding hebben vaak grote positieve effecten.

Langer zelfstandig thuiswonen? Thepp is dé app die u of een van uw naasten hiermee kan helpen. Stel uw vragen over gezondheid, welzijn of ondersteuning in het huishouden en krijg antwoord van een team van ervaren verpleegkundigen. 

  • Gratis en 365 dagen per jaar bereikbaar
  • Snel, persoonlijk en deskundig advies
  • Voor zorgvragers, hulpbehoevenden én mantelzorgers

 Download Thepp

Vuistregel: 3 hoofdmaaltijden per dienst

Op nummer 1 van de klachten door het werken in onregelmatige diensten staat 'slecht en weinig slapen'. Dat komt vooral doordat je biologische klok verstoord raakt. Door een andere timing van je eetmomenten, kun je je biologische klok wat meer gelijkzetten. Daardoor slaap je beter en langer. De vuistregel hiervoor is dat je bij elk dienstrooster hetzelfde ritme aanhoudt: 3 hoofdmaaltijden per etmaal (zoals op een vrije dag). Dat ritme houd je aan voor avond-, nacht- én vroege diensten.

Koolhydraten (zetmeel en suikers)

Ook de keuze om minder koolhydraten te eten, helpt je om je fitter te voelen tijdens onregelmatige diensten. Met een stabielere bloedsuikerspiegel (een beter woord hiervoor is bloedglucosespiegel of bloedglucose) voel je je fitter. 's Nachts verwerkt je lichaam koolhydraten minder snel. Daarom is het goed om vóór de nacht en in het begin van de nacht niet te veel koolhydraten te eten. Koolhydraten zitten in brood, aardappelen, rijst, pasta, fruit, snoep en koeken.

Meer tips:

  • Snoep en koeken bevatten veel koolhydraten in de vorm van suiker en verhogen de bloedglucose. Wees dus zuinig met het eten ervan.
  • Verdeel je eetmomenten regelmatig over je dienst. Het is beter dat je om de paar uur een snee brood eet dan dat je de hele broodtrommel in één keer soldaat maakt.
  • Volkorenproducten zoals volkorenbrood en zilvervliesrijst zijn beter dan de witte varianten. Volkoren zorgt voor minder pieken in het bloedglucose.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.