Drink elke dag voldoende - Bouw

Drink elke dag voldoende

Een mens heeft gemiddeld 1,5 liter vocht per dag nodig, méér als het een warme dag is. 1,5 liter is ongeveer tien glazen of koppen, bijvoorbeeld water, koffie, thee, melk, bouillon en soep. Drink je te weinig, dan kun je je slap gaan voelen en lukt het je minder goed je te concentreren. Voor drinken geldt:

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Water uit de kraan is prima

Water uit flessen is ook goed, maar dat is veel duurder en slecht voor het milieu.

Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken

Doe geen suiker in je koffie en thee. Drink geen frisdrank, vruchtensap of ranja. Als het om de calorieën gaat, is light frisdrank beter dan frisdrank met suiker. Nog beter is het om die zoete drankjes af te wennen. Dat geldt ook voor de zoetjes in koffie en thee.

Zwarte of groene thee is gezond

Het is gezond om iedere dag 3 koppen zwarte of groene thee te drinken. Zwarte en groene thee verlagen de bloeddruk en beschermen tegen hart- en vaataandoeningen. Zwarte theesoorten zijn bijvoorbeeld Engelse melange of Earl Grey, maar ook thee met vruchtensmaak zoals citroen of aardbei. Rooibosthee en muntthee zijn ook prima drankjes, maar zij hebben niet de voordelen van zwarte en groene thee.

Kies gefilterde koffie

Matig je koffieconsumptie. Drink maximaal 4 kopjes gefilterde koffie of 2 à 3 kopjes espresso of koffie uit cups. Wil je meer koffie? Kies dan voor cafeïnevrije gefilterde koffie. Drink je koffie uit een automaat en wil je weten of die gefilterd is? Vraag dat dan aan de beheerder of leverancier. Drink liever geen cappuccino uit automaten of zakjes, want die bevat vaak veel suiker, zout en vet.

Drink geen fruit, maar eet het

Je kunt beter een sinaasappel eten dan een glas sinaasappelsap drinken. Dat geldt voor alle soorten fruit en sapjes en smoothies. Een stuk fruit levert meer voedingsvezels en een voller gevoel op. Bovendien bevat het minder calorieën en verlaagt het onder andere het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.