De Schijf van Vijf goed voor je lijf

De Schijf van Vijf goed voor je lijf

De Schijf van Vijf helpt je gezond te eten, zowel overdag als 's nachts. Volg daarom zoveel mogelijk de richtlijnen van de Schijf. Daar voel je je beter door.

Digitale zorg: mede mogelijk gemaakt door je zorgverzekeraar

Mensen houden van service en gemak, ook in de zorg. Veel zorgverzekeraars voorzien in die behoefte door digitale zorg aan te bieden. Uit onderzoek van Medicinfo blijkt dat het aanbieden van digitale zorg op afstand invloed heeft op de keuze voor een zorgverzekering. Biedt jouw zorgverzekeraar in 2020 ook zorg op afstand aan?

Lees hier wat de voordelen zijn van digitale zorg op afstand

Groente kan altijd

De Schijf van Vijf ruimt veel plaats in voor groente, zo'n 250 gram per dag. Probeer die dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen. Vul bijvoorbeeld bij de warme maaltijd de helft van je bord met groente. Ook vóór en tijdens nachtdiensten zijn groenten gezond, vullend en koolhydraatarm. Ben je gewend om te snoepen tijdens de avond- of nachtdienst?  Neem dan een worteltje, tomaat of stukje komkommer als snack. Je bloedglucose piekt hierdoor minder, waardoor je je lekkerder voelt.

Minder graan en aardappelen

Als je graanproducten eet, hebben de volkorenvarianten sterk de voorkeur – ook 's nachts. Eet liefst wat minder brood, aardappelen en graanproducten dan de Schijf van Vijf aangeeft. Neem in plaats van brood een schaaltje kwark of yoghurt en doe er wat noten en fruit in. De hoeveelheid vlees, vis, kip of ei die je eet, mag wat royaler zijn dan in de Schijf van Vijf staat.

Drink voldoende

Per 24 uur heb je 1,5 liter vocht nodig. Dat zijn zo’n 10 kopjes of glazen.

  • Water staat met stip op nummer 1 van de lijst met dranken. Gewoon kraanwater is prima om te drinken.
  • Ook thee is goed. Het bevat wel cafeïne, maar veel minder dan koffie.
  • Koffie, cola en energydrinks bevatten veel cafeïne. Die stof kan er aan het begin van je dienst voor zorgen dat je alert blijft. Maar let op: de werking van cafeïne kan je uren later nog uit de slaap houden. Gebruik daarom in de laatste uren van je dienst liever geen koffie meer. Koffie kan bovendien maagklachten geven.
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken. Zoetstof is wat calorieën betreft beter dan suiker, maar beter is het om die zoete smaak af te wennen. Light frisdrank is even slecht voor je tanden als frisdrank met suiker.

Producten die niet in de Schijf staan

Er staat maar een beperkt aantal soorten eten en drinken in de Schijf van Vijf. Een heleboel producten staan er niet in, zoals snoep, koek en snacks, maar ook producten als een glas vruchtensap of gezoete vruchtenyoghurt horen er niet in thuis. Eet niet te veel en niet te vaak producten die niet in de Schijf staan.