Chronische pijn en sporten

Chronische pijn en sporten

Inleiding

Chronische pijn in spieren en/of gewrichten is pijn die lang blijft bestaan. Sporten en bewegen kan een manier zijn om te leren leven met de pijn. Ook groeien de bewegingsmogelijkheden door te sporten.

Digitale zorg: mede mogelijk gemaakt door je zorgverzekeraar

Mensen houden van service en gemak, ook in de zorg. Veel zorgverzekeraars voorzien in die behoefte door digitale zorg aan te bieden. Uit onderzoek van Medicinfo blijkt dat het aanbieden van digitale zorg op afstand invloed heeft op de keuze voor een zorgverzekering. Biedt jouw zorgverzekeraar in 2020 ook zorg op afstand aan?

Lees hier wat de voordelen zijn van digitale zorg op afstand

Voordelen van bewegen bij chronische pijn

Bewegen heeft veel positieve effecten voor mensen met chronische pijn:

  • Het vergroot de bewegingsmogelijkheden.
  • Het wordt makkelijker de energie te verdelen. Dat zorgt voor beter én meer bewegen.
  • Het verbetert de lichamelijke en de mentale conditie. De sporter denkt niet aan de pijn, maar aan de concentratie die nodig is om de sport te beoefenen.
  • De pijngrens verschuift. De sporter leert lichamelijke inspanningen steeds langer vol te houden. Ondanks de pijn. Dit heeft ook een positieve invloed op het volhouden van normale dagelijkse werkzaamheden en activiteiten.
  • Ontspannen wordt makkelijker. Bij chronische pijn gaat veel energie verloren door een krampachtige en geforceerde houding. Dit wordt teruggewonnen door te bewegen. De spieren ontspannen beter door de inspanning. Daardoor voelen mensen zich fitter. Dat zorgt dat je beter opgewassen bent tegen de pijn.
  • Door bewegen lukt het mensen beter om hun leven zelfstandig en zelfbewust vorm te geven. Dat lukt door de nadruk te leggen op wat de sporter wel kan in plaats van wat hij niet kan.

Sportadvies

Mensen met chronische pijn kunnen de meeste sporten doen. Het sportadvies hangt af van de soort aandoening. Sporten kan soms meer pijn veroorzaken. Dit is voor sporters met chronische pijn soms een reden om met sporten te stoppen. 

Iedereen kan het best zelf bepalen welke lichamelijke belasting nog prettig is. Mensen met chronische pijn moeten de training in fases opbouwen. Nog meer dan mensen zonder pijn. Ook is een goede warming-up en cooling-down belangrijk. Het tempo van de opbouw moeten passen bij de capaciteiten van de individuele sporter. 

In principe kunnen mensen met chronische pijn elke sport doen. Zolang ze dit zelf maar als positief ervaren.

Meer informatie

Informatie over chronische pijn 
www.mijnpijn.nl/

Informatie van het reumafonds over artrose 
www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/artrose

Informatie van het reumafonds over reuma 
www.reumafonds.nl/reuma 

Informatie van sportzorg over artrose 
www.sportzorg.nl/chronische-aandoeningen/artrose

Informatie van sportzorg over Bechterew 
www.sportzorg.nl/chronische-aandoeningen/bechterew

Informatie van sportzorg over reuma 
www.sportzorg.nl/chronische-aandoeningen/reuma/ik-wil-gaan-sporten-bewegen#collapse979

Een sportorganisatie zoeken bij u in de buurt 
www.hartenvaatgroep.nl/leefstijl/sporten-en-bewegen/beweegzoeker.html

Maatje vinden om samen mee te sporten 
www.beweegmaatje.nl