Beweging en geestelijk welzijn

Beweging en geestelijk welzijn

Welzijn is persoonlijk. Veel mensen koppelen welzijn aan welvaart. Maar ook zonder welvaart voelen mensen zich lichamelijk en geestelijk goed.

Dokter Appke voor uw gezondheidsvragen

Bij een langdurige keelpijn wel of niet naar de huisarts? Heeft u een bijsluiter waar u niet uitkomt? Dokter Appke is er voor u!

  • Snel én deskundig antwoord op uw gezondheidsvraag
  • Online beeldbellen met een huisarts
  • Stuur een foto mee van uw klacht
  • Uw gegevens zijn veilig en blijven vertrouwelijk
  • Ook 's avonds, in het weekend én op feestdagen bereikbaar

Download Dokter Appke

Wat is welzijn?

Welzijn is persoonlijk. Veel mensen koppelen welzijn aan welvaart. Maar ook zonder welvaart voelen mensen zich lichamelijk en geestelijk goed. 
Andersom kunnen bepaalde gevolgen van welvaart een bedreiging zijn voor welzijn. Bijvoorbeeld: in delen van de wereld is er ruim voldoende voedsel. Dat draagt er aan bij dat mensen daar sneller overgewicht hebben. 
Sociale en culturele harmonie heeft meer invloed op welzijn dan economische groei.

Gezond lichaam en geest

Bij gezondheid denken de meeste mensen aan lichamelijke gezondheid. Maar geestelijk welzijn is ook belangrijk voor de gezondheid. Sporten draagt bijvoorbeeld bij aan een gezond lichaam en een gezonde geest.

  • Enerzijds kunnen geestelijke problemen lichamelijke klachten veroorzaken. Bijvoorbeeld bij depressie of stress.
  • Anderzijds hebben mensen die regelmatig sporten, minder kans op psychische klachten. Ook herstellen mensen sneller van psychische klachten als ze regelmatig bewegen.

Bij milde depressies

Bij milde depressies is lichaamsbeweging even effectief als medicijnen. Regelmatige lichaamsbeweging kan ook het geestelijk verouderingsproces afremmen. Regelmatig bewegen kan zelfs bescherming bieden tegen dementie.

Gezondheidsvoordelen beweging

Regelmatig bewegen is goed voor je geestelijk welzijn:

  • Als je beweegt, maakt je lichaam bepaalde stoffen. Bijvoorbeeld zoals endorfine, noradrenaline en serotonine. Deze zorgen voor meer energie, betere stemming en minder angstgevoelens.
  • Bewegen kan afleiden bij stress of zorgen.
  • Bewegen werkt rustgevend.
  • Sport kan je in contact brengen met ander mensen. Bijvoorbeeld in de sportschool, vereniging of in een teamsport. Om gelukkig te kunnen zijn, hebben mensen contact met anderen nodig.
  • Blijven bewegen is steeds weer een kleine uitdaging. Als dat lukt, krijg je meer zelfvertrouwen en een betere stemming.

Beginnen met meer bewegen

Een geest voelt zich prettiger in een gezond lichaam. Pak (meer) bewegen slim aan. Stel dus haalbare doelen. Want elk behaald doel werkt motiverend. De tekst over doelen stellen geeft aan hoe dat in zijn werk gaat.

Meer informatie

Nederlands Instituut voor Sport & bewegen 
www.30minutenbewegen.nl

Informatie van Sportzorg Nederland 
www.sportzorg.nl/depressie

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.