Bandenpijn tijdens de zwangerschap

Bandenpijn tijdens de zwangerschap

Bandenpijn is een zeurderige of stekende pijn aan de zijkant van de buik, in de liezen of ter hoogte van het schaambot. Soms trekt de pijn door tot in de onderrug, vagina en schaamlippen. De pijn kan even aanhouden en kan erg heftig zijn. Bandenpijn is onschuldig, maar vaak wel vervelend.

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Oorzaak

De baarmoeder wordt op haar plaats gehouden en ondersteund door banden. Wanneer de baarmoeder in de zwangerschap groeit, worden deze banden uitgerekt. Dit doet pijn. Vooral na intensieve en plotse bewegingen, zoals bij opstaan of gaan lopen, kun je er last van hebben. Ook als je baby een groeispurt maakt, is bandenpijn vaak erger. Bij een volgende zwangerschap heb je er vaak meer last van, omdat je buikspieren dan minder steun geven aan je baarmoeder.

Wanneer?

Vaak groeit de baarmoeder rond de twintig weken zwangerschap ineens heel snel, waardoor bandenpijn optreedt. Maar het kan tijdens de hele zwangerschap voorkomen. Sommige vrouwen hebben er vooral in het begin last van. Anderen hebben veel bandenpijn in de laatste maanden, wanneer de buik steeds zwaarder wordt.

Zelfzorg

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om bandenpijn te voorkomen of te verminderen:

  • Ga bij een aanval van bandenpijn even rustig zitten of liggen. Probeer rustig in en uit te ademen, naar de plek van de pijn toe.
  • Warmte helpt vaak goed tegen bandenpijn. Een warme kruik of bad kan de klachten verminderen.
  • Probeer onverwachte of plotse bewegingen, hoesten en niezen zoveel mogelijk te voorkomen. Als dit niet mogelijk is, kun je je buik tijdens de beweging, hoest of nies even ondersteunen met je handen.
  • Zorg ervoor dat je niet bukt of zwaar tilt.
  • Bandenpijn kan verergeren door moeheid of inspanning. Zorg er dus voor dat je op tijd en voldoende rust neemt.
  • Laat je buik niet hangen. Span de buikspieren regelmatig aan terwijl de rug zo recht mogelijk is. Let sowieso goed op je houding en maak de rug niet hol.
  • Als je veel last hebt van bandenpijn, kun je je buik af en toe ondersteunen met een speciale onderbroek of een buikband.

Naar de arts

Bij bandenpijn horen geen bloedverlies, vochtverlies of koorts. Neem in die gevallen altijd contact op met je verloskundige of huisarts. Doe dit ook wanneer je je zorgen maakt