10 tips voor bewegen en gezondheid

10 tips voor bewegen en gezondheid

Bewegen en gezondheid

Je beweegt voldoende als je 30 minuten per dag matig intensief beweegt. Dit is de beweegnorm om een goede gezondheid te behouden. Om fit te zijn moet je 3 keer per week intensief sporten. Hier lees je tips met betrekking tot bewegen en gezondheid.

  1. Bewegen voor betere gezondheid hoeft niet altijd sport te zijn. Je gezondheid verbetert ook door bijvoorbeeld tuinieren, naar het werk fietsen, traplopen, stofzuigen, enzovoort. Een half uur per dag bewust matig intensief bewegen bevordert je gezondheid.
  2. Afvallen door te bewegen gaat het best door lang matig intensief te bewegen. Hoe langer mensen sporten, hoe meer zij afvallen. Afvallen gaat nog beter in combinatie met een zorgvuldig eetpatroon.
  3. Sporten gaat om het verbeteren van de gezondheid. Niet elke training hoeft een wedstrijd te zijn.
  4. Bouw elke training of wedstrijd rustig op en af. Bijvoorbeeld met een warming-up en cooling-down. Bij explosievere sporten, zoals balsporten en vechtsporten, is een warming-up en cooling-down veel belangrijker dan bij rustige duursporten. Het nut van de cooling-down wordt steeds meer in twijfel getrokken. Maar baat het niet, dan schaadt het niet.
  5. Bij duursporten is het verstandig om de duur van de training heel geleidelijk op te bouwen. Als je een goede basisconditie hebt, kun je je basissnelheid verhogen. Dat kan met extensieve training: veel herhalingen met weinig pauzes. Maar dat kan ook met intensieve intervaltrainingen: hogere intensiteit met meer of langere pauzes. Lees meer over trainingsprincipes en trainen op hartslag.
  6. Het risico op blessures is bij hardlopen erg groot. Wil je conditie opbouwen met hardlopen? Kies voor langdurige en geleidelijke opbouw.
  7. Kies voor elke sport de juiste uitrusting. Hardlopen met bijvoorbeeld tennisschoenen of wandelschoenenVergroot de kans op blessures. Ervaren sporters of trainers kunnen adviseren over de juiste uitrusting.
  8. Bij de meeste sporten is een goede techniek of lichaamshouding erg belangrijk. Leer technische vaardigheden daarom aan met de controle van een trainer of ervaren sporter. Anders kun je blessures krijgen. Een verkeerd aangeleerde techniek is in een later stadium heel moeilijk te verbeteren.
  9. Bij sporten die langer duren dan een uur, zijn factoren zoals de juiste sportdrank en voeding heel belangrijk voor prestaties. Dat geldt voor, tijdens en na het sporten.
  10. Het veelgehoorde ‘goed luisteren naar je lichaam’ is niet altijd genoeg om blessures te voorkomen. Sommige weefsels reageren pas veel later. Als je eenmaal pijn hebt, is het aangedane weefsel al veel eerder beschadigd. Duidelijke voorbeelden hiervan zijn kraakbeenletsel of een achillespeesblessure.

Digitale zorg: mede mogelijk gemaakt door je zorgverzekeraar

Mensen houden van service en gemak, ook in de zorg. Veel zorgverzekeraars voorzien in die behoefte door digitale zorg aan te bieden. Uit onderzoek van Medicinfo blijkt dat het aanbieden van digitale zorg op afstand invloed heeft op de keuze voor een zorgverzekering. Biedt jouw zorgverzekeraar in 2020 ook zorg op afstand aan?

Lees hier wat de voordelen zijn van digitale zorg op afstand

Meer informatie

Meer tips over bewegen op Voedingscentrum.nl
www.voedingscentrum.nl

Meer tips over bewegen op 30minutenbewegen.nl
www.30minutenbewegen.nl/home-ik-wil-bewegen.html

Informatie over het voorkomen van blessures 
www.voorkomblessures.nl 

Informatie over sporten en sportzorg 
www.sportzorg.nl